Yoga

Kinderen

Tijdens kinderyoga maken kinderen op een speelse en dynamische manier kennis met yoga door dans, mediteren en ademhalingsoefeningen, yogahoudingen en creatieve verwerkingsvormen. Ze ontwikkelen hierdoor hun zelfvertrouwen, evenwicht, concentratie, creativiteit en zelfkennis. Door de lessen krijgen de kinderen meer (innerlijke) rust en leren ze samenwerken. Yoga levert een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van alle kinderen. Ook kinderen met bijvoorbeeld concentratieproblemen, buikpijn, faalangst, slecht slapen, hoofdpijn of angsten, hebben allemaal baat bij yoga.
De lessen worden afhankelijk van de leeftijd ingevuld en aangepast. In de vorm van een yoga avontuur of themalessen komen de verschillende yogahoudingen, ontspannende en mediatieve oefeningen aan bod.

Bij yoga staat het plezier voorop en is er geen competitie, geen goed of fout.


Yogatherapie
Soms heeft een kind behoefte aan een programma op maat, of lukt het niet om deel te nemen binnen een groepsles. Individuele coaching door middel van yogatherapie kan dan wenselijk zijn. Het programma wordt afgestemd op de ontwikkeling van het kind op dat moment. Ik ga hierbij uit van de mogelijkheden in plaats van te focussen op de beperking. Ik sluit aan bij de belevingswereld van het kind, waardoor het zijn eigen grenzen en ruimte leert te ontdekken en respecteren op een positieve en plezierige wijze. Dit geeft het kind handvaten om zich gezond te ontwikkelen, klachten te reguleren en op zijn eigen unieke manier hier mee om te gaan.  Denk hierbij aan hooggevoeligheid, hyperactiviteit/ADHD, een fysieke of mentale beperking, faalangst, slaapproblemen enz.

Volwassenen

Vinyasa yoga
Bij deze vloeiende, dynamische vorm van yoga wisselen houdingen elkaar af op het ritme van de adem. De nadruk van deze les ligt op de fysieke inspanning, het vergroten van de (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen. Ontspanning door inspanning!
Vinyasa yoga is een aanrader voor iedereen die meer fysieke uitdaging zoekt. Ook als je met veel onrust kampt (piekeren, onzekerheid, malende gedachten), kan deze vorm van yoga je goed helpen om ‘uit je hoofd en in je lijf’ te komen. Het opbouwen van fysieke kracht en concentratie versterkt je innerlijke basis. Elke les heeft een duidelijke structuur en opbouw, maar ik probeer in een goede flow elk lichaamsdeel, gewricht en spier aan bod te laten komen, te laten werken en ontspannen.
Tijdens de lessen besteed ik verder aandacht aan verschillende ademhalingstechnieken en sluiten we af met een ontspanning. Een lesuur duurt een uur en een kwartier.

Het belangrijkste is dat je de tijd neemt voor jezelf, niets moet, alles mag!


Plezier hebben, je lichaam en geest goed leren kennen, uitdagingen opzoeken en aangaan of juist niet, staan voorop. De houdingen doen hun werk wel, ongeacht of je heel lenig bent of stuntelt op de mat! Je volgt de flow van de les en past waar nodig de oefening gewoon aan op een voor jou acceptabele manier!

Yoga nidra, een techniek voor diepe ontspanning
Yoga nidra is de meest toegankelijke vorm van yoga. Het betekent letterlijk de yogavorm waarin je slaapt, maar je geest helder en alert is. Voor de les doen we eenvoudige oefeningen om het lichaam los te maken en voor te bereiden op het liggende gedeelte. Daarna volgt de echte yoga nidra die een half uur tot 3 kwartier duurt. Tijdens de les maak ik gebruik , voor wie wil, van de zuivere etherische olie van Doterra.  Deze olie ondersteunt het zelfherstellend vermogen van het lichaam.
Yoga nidra is een diepe ontspanningstechniek om fysiek, mentaal en emotioneel te ontspannen. Het is onder andere goed tegen slapeloosheid, stress, emotionele en fysieke blokkades, het verbetert het energie niveau en de concentratie en zorgt ervoor dat je lichamelijk en geestelijk meer in balans komt. Een uur yoga nidra staat gelijk aan 3 tot 4 uur slaap.
Yoga nidra is voor iedereen toegankelijk. Het is een geweldige oefening voor mensen met stress, slaapproblemen, bij gebroken nachten of als je herstellende bent van een ziekte of zomaar als cadeautje voor jezelf!

Easy flow yoga

Easy flow is een zeer rustige yogavorm. Karakteristiek Voor deze les is de vrij zachte en vrije benadering van de houdingen. De lessen zijn meer ontspannend door de afwisseling van dynamische en statische houdingen. Hierdoor is de belasting voor je lichaam beperkt en is het zowel voor beginners als gevorderden.

Centraal tijdens deze les staat de zachte vloeiende flow van de beweging en de adem van de ene houding naar de andere houding. Door de rust en de zachtheid van de easy flow yogahoudingen, is deze les ook goed te volgen als je fysieke beperkingen hebt. Voor mensen met stress of burn-out gerelateerde klachten. Maar ook als je in het dagelijkse leven teveel doorholt en even wilt vertragen en tijd voor jezelf.

Tijdens deze les ga je zorgvuldig om met je energiebalans. Een prima les om te ontspannen, te vertragen, los te laten en je flexibiliteit te verbeteren!

Ervaring is niet nodig, de oefeningen zijn voor iedereen toegankelijk.


Individuele yoga
Soms heb je behoefte aan een individueel op maat gemaakt traject. Deze training wordt altijd in overleg afgestemd op jouw behoeftes en persoonlijke wensen.
Voor meer informatie, neem contact op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden en persoonlijke doelen.

Workshops
Door het jaar heen vinden er verschillende workshops plaats op het gebied van yoga, adem,
mediatie en ontspanning. Kijk voor de actuele data bij de agenda.

Wie weet tot op de mat,
Liefs Maureen

 

                                                                          

Voor meer informatie, zie tarieven en lestijden en agenda